Etapy tworzenia wizualizacji 3D
ETAP 1 – ZLECENIE
Ustalamy z klientem co będzie przedmiotem wizualizacji, ile ma być przygotowanych kadrów, w jakiej rozdzielczości, formacie oraz w jakim czasie.
ETAP 2 – WYCENA
Określamy stopień skomplikowania renderingu tj. ilości przedmiotów występujących w scenie, ustawień końcowych (poziom fotorealizmu, czas obliczeniowy, rozdzielczość). Przykładowo tworząc wizualizację sypialni, w której obiektem głównym klienta jest łóżko (modelowanie wg. projektu), należy w scenie umieścić dodatkowe elementy (lampa, szafa, zdjęcia, zegary, rośliny itd.). Korzystamy wtedy z bazy danych naszej firmy. Jeśli klient chce zastosować w swojej wizualizacji np. konkretny model lampy, wtedy do ceny doliczana jest praca za modelowanie i tworzenie wybranego przedmiotu.
ETAP 3 – MODELOWANIE
Modelowanie to proces tworzenia i modyfikacji obiektów 3D za pomocą przekształceń geometrycznych (tzw. siatki). Na tym etapie podczas spotkania lub mailowo klient przekazuje materiały (rysunki techniczne, szkice, zdjęcia referencyjne, fotografie lub gotowe przedmioty). Grafik przystępuje do modelowania obiektów, tworzenia sceny, otoczenia itd. Jeśli klient dostarczy gotowy model 3D znacznie przyspieszy to pracę i obniży koszty wizualizacji.
ETAP 4 – TEKSTUROWANIE
Po stworzeniu sceny składającej się z obiektów 3D, w celu uzyskania fotorealistycznego efektu, należy nadać im tekstury (mapowanie). Teksturowanie to nadawanie obiektom kolorów, struktur, parametrów rozpraszania światła, odbić, refleksów i wygładzania. Klient może dostarczyć nam tekstury w wielu formach: próbki materiałów w formie skrawków wycinków, tekstury z internetu, tekstury dostarczane przez producentów.
ETAP 5 – USTAWIENIE SCENY
Następnie ustawiamy scenę pod kątem rozmieszczenia przedmiotów i obiektów, światła, kadru. Odpowiedni wybór światła nadaje wizualizacji charakter, wpływa również czas renderowania. Przykładowo aranżując pomieszczenie klient decyduje gdzie ustawić konkretne meble i jak chce przedstawić swój projekt. Podobnie jak przy zwykłym fotografowaniu, w programie 3D istnieje możliwość dowolnego ustawienia kąta, wysokości i zoomu kamery.
ETAP 6 – RENDERING WSTĘPNY
By zweryfikować założenia projektu dla wszystkich zamówionych kadrów tworzymy rendering poglądowy, o znacznie osłabionych parametrach. Jest to ostatni moment w którym klient możne wprowadzić poprawki (zmiana tekstury, korekcja kadru, ustawienia przedmiotów). Po akceptacji na tym etapie nie ma już możliwości wprowadzania zmian do sceny!
ETAP 7 – RENDERING KOŃCOWY (PRZELICZANIE SCENY)
Komputer przelicza wszystkie ustawienia, zastosowane źródła światła, materiały, odbicia itp. Jest to proces długotrwały, angażujący zaawansowane algorytmy i wymagający dużej mocy obliczeniowej komputera. Rendering w zależności od skomplikowania sceny i zastosowanych ustawień trwa od kilku do kilkunastu godzin. W efekcie powstaje obraz 2D który zapisywany jest w formacie TIFF.
ETAP 8 – POSTPRODUKCJA
Jest końcowym etapem tworzenia wizualizacji, polegającym na finalnym renderingu w programie graficznym. Scenie nadawany jest klimat, zostaje poprawiona kolorystyka świateł, materiałów, kontrast, nasycenie. Gotowy projekt zapisywany jest w formacie TIFF w maksymalnej rozdzielczości. Projekty klient otrzymuje w formie elektronicznej, bądź przekazywane są dla innych zastosowań (np. poligrafia, druk wielkoformatowy).